Οδηγίες για την πρόληψη της διασποράς του νέου κορωνοϊού

ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΓΕΙΑΣ

Οδηγίες για παραμονή παιδιών και εφήβων στο σπίτι στο πλαίσιο της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την πρόληψη της διασποράς του νέου κορωνοϊού SARS-CoV-2 στις σχολικές μονάδες και την κοινότητα 11 Μαρτίου 2020

  • Αποφυγή των συναθροίσεων και του συγχρωτισμού οπουδήποτε (π.χ. καφετέριες, κινηματογράφοι)
  • Αποφυγή ομαδικών εξωσχολικών δραστηριοτήτων
  • Αποθάρρυνση συναντήσεων σε σπίτια φίλων, εστιατόρια ή εμπορικά κέντρα
  • Ενθάρρυνση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων εξ αποστάσεως (e-learning)
  • Αποφυγή επαφής με άτομα που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες
  • Συχνό και καλό πλύσιμο των χεριών με νερό και σαπούνι ή αλκοολούχο διάλυμα
  • Κάλυψη του βήχα ή του φτερνίσματος με χαρτομάντιλο και απόρριψη στα απορρίμματα. Αν αυτό δεν είναι διαθέσιμο, με το εσωτερικό του αγκώνα
  • Αποφυγή αγγίγματος ματιών, μύτης και στόματος
  • Αποφυγή στενής επαφής (χειραψίες, αγκαλιές και φιλιά)
  • Αποφυγή επαφής με άτομα που έχουν συμπτώματα λοίμωξης
  • Σε περίπτωση εμφάνισης συμπτωμάτων, παραμονή στο σπίτι και επικοινωνία με ιατρό ή με τον ΕΟΔΥ.

Βιβλιογραφία Centers for Disease Control and Prevention. Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). Interim Guidance for Administrators of US Institutions of Higher Education https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/guidance-ihe-response.html

ΕΘΝΙΚΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΌΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΠΙΤΗΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ ΓΙΑ ΛΟΙΜΩΔΗ ΝΟΣΗΜΑΤΑ Τηλ. 2105212000

www.eody.gov.gr

Κανόνες Σχολικής Ζωής 2019

ΠΛΑΙΣΙΟ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΖΩΗΣ
Σύμφωνα με το άρθρο 30, παράγραφος 5, της Υπουργικής Απόφασης 10645/ΓΔ4/22-1-2018, ΦΕΚ 120/2018 «ο Σύλλογος Διδασκόντων έχει την ευθύνη της εφαρμογής των προβλεπόμενων παιδαγωγικών κατευθύνσεων σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες του σχολείου. Για τον σκοπό αυτό στην αρχή του διδακτικού έτους και σε συνεργασία με τις μαθητικές κοινότητες προχωρά στην κατάρτιση ή τροποποίηση ενός πλαισίου κανόνων για την καλύτερη οργάνωση της σχολικής ζωής, του Πλαισίου Οργάνωσης Σχολικής Ζωής. Με το πλαίσιο αυτό εφαρμόζονται οι σκοποί της εκπαίδευσης, όπως καθορίζονται από το Σύνταγμα και τους σχετικούς Νόμους, Διατάγματα και Υπουργικές Αποφάσεις, στις ιδιαίτερες συνθήκες κάθε σχολείου». 
Για τη συγκρότηση του Πλαισίου Οργάνωσης Σχολικής Ζωής ακολουθήθηκε η παρακάτω διαδικασία: 
1.Πρόταση του διευθυντή στο Σύλλογο Διδασκόντων για τους άξονες του Πλαισίου Λειτουργίας
2.Συζήτηση και έγκριση του Συλλόγου για τους άξονες και τη διαδικασία κι ενημέρωση των εκπροσώπων των μαθητών συμβουλίων
3.Συζήτηση με τους μαθητές σε συνελεύσεις τμημάτων
4.Καταγραφή και κατάθεση των απόψεων των μαθητών
5.Συγγραφή του κειμένου του Πλαισίου, κοινοποίηση στο Σύλλογο Διδασκόντων και στους εκπροσώπους των μαθητικών κοινοτήτων
6.Το τελικό κείμενο με τις διορθώσεις και συμπληρώσεις εγκρίνεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων και υπογράφεται.
Θεωρούμε, λοιπόν, ότι για την καθημερινή εύρυθμη λειτουργία του σχολείου πρέπει να ακολουθούμε τους παρακάτω κανόνες:
?Το σχολείο υποστηρίζει και υπερασπίζεται τις αξίες της ελευθερίας, της δημοκρατίας, του διαλόγου, της αλληλεγγύης, της ανοχής στη διαφορετικότητα και στις διαφορετικές απόψεις, του σεβασμού της προσωπικότητας όλων, της ευγένειας και της ευπρέπειας, του εθελοντισμού.  
?Δεν επιτρέπεται η άσκηση λεκτικής ή σωματικής βίας στο σχολείο, ούτε είναι σωστό να παρακολουθούμε αδιάφορα, να ανεχόμαστε ή να επιδοκιμάζουμε τέτοιες συμπεριφορές. Συνίσταται η άμεση ενημέρωση των καθηγητών/τριών του σχολείου, να δίνεται χρόνος για συζήτηση και αναστοχασμό ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μέρη. Είναι επίσης καλό να συγκροτούνται ομάδες φιλίες μαθητών μέσα στα τμήματα. Στις περιπτώσεις που μια τέτοια συμπεριφορά είναι συνεχής τότε επιβάλλονται οι πιο αυστηρές ποινές με βάση το άρθρο 31, της ΥΑ 10645/ΓΔ4/22-1-2018.
?Είναι ανάγκη να υπάρχει ευγένεια και σεβασμός προς τους καθηγητές/τριες του σχολείου. Γενικά, όλοι οφείλουν να έχουν ευπρεπή συμπεριφορά. Ιδιαίτερα, πρέπει να υπακούμε στις εντολές των εκπαιδευτικών. Οι κηδεμόνες ενημερώνονται στις περιπτώσεις επαναλαμβανόμενης αγενούς συμπεριφορά των μαθητών/τριών. 
?Σεβόμαστε τη δημόσια περιουσία του σχολείου, δεν προκαλούμε δολιοφθορές στα υλικά του σχολείου και των αιθουσών. Στις περιπτώσεις σκόπιμης φθοράς, ο υπαίτιος καλείται να παραδεχτεί το λάθος του και η αποκατάσταση βαρύνει τους κηδεμόνες του.  
?Η πρωινή συγκέντρωση του σχολείου είναι υποχρεωτική για όλους, καθώς πολλές φορές αφορά τον μικροπρογραμματισμό της ημέρας. Σε περίπτωση που κάποιος αργοπορήσει κατά την 1η ώρα εισέρχεται στην τάξη μόνο ύστερα από την άδεια της διεύθυνσης του σχολείου. 
? Η προσέλευση όλων έγκαιρα στο μάθημα είναι επιβεβλημένη. Αδικαιολόγητες αργοπορίες πρέπει να αποφεύγονται. Η συστηματική καθυστέρηση προσέλευσης στο σχολείο ή στο μάθημα τιμωρείται. Το καθημερινό ωράριο διδακτικών ωρών και διαλειμμάτων πρέπει να τηρείται από όλους. 
?Αποχώρηση κατά την ώρα του μαθήματος επιτρέπεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις κι ύστερα από την άδεια του εκπαιδευτικού.  
?Στη διάρκεια του μαθήματος έχουμε ευπρεπή συμπεριφορά, φροντίζουμε να διατηρούμε το χώρο της αίθουσας καθαρό χωρίς σκόπιμες ενέργειες ρύπανσης. Το σχολείο οργανώνει συχνά εθελοντικές δράσεις καθαριότητας των εξωτερικών χώρων του σχολείου. 
?Στις περιπτώσεις που ο/η καθηγητής/τρια επιβάλει την απομάκρυνση από την αίθουσα, ο/η μαθητής/τρια οφείλει να υπακούσει. Όσοι μαθητές/τριες αποβάλλονται από το μαθήμα βρίσκονται πάντα στον χώρο του σχολείου, μπροστά στο γραφείο της διεύθυνσης και την ώρα των διαλειμμάτων. 
?Για κάθε ζήτημα που προκύπτει στο τμήμα ενημερώνεται ο /η υπεύθυνος καθηγητής/τρια. 
?Οι υπεύθυνοι απουσιολόγοι βρίσκονται πάντα σε συνεννόηση με τον υπεύθυνο καθηγητή του τμήματος και τον διδάσκοντα, προκείμενου να καταγράφονται σωστά οι απουσίες των μαθητών. 
?Στα διαλείμματα οι μαθητές βρίσκονται στο προαύλιο, εκτός κι αν το εμποδίζουν οι καιρικές συνθήκες. Δεν πηγαίνουν στο χώρο πίσω από το κτήριο, και δεν χρησιμοποιούν την πλαϊνή πόρτα (πόρτα ασφαλείας) του σχολείου. Όταν βρίσκονται στο εσωτερικό του κτηρίου, οφείλουν να κινούνται με προσοχή και δεν τρέχουν, για να αποφεύγονται ατυχήματα. Στη διάρκεια των διαλειμμάτων οι αίθουσες αερίζονται και κλειδώνονται από τους διδάσκοντες.  
?Όσα ισχύουν στο χώρο του σχολείου, ισχύουν και στις εξωδιδακτικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται εκτός σχολείου. 
?Οι εκδηλώσεις του σχολείου ? εκτός των μαθημάτων ? είναι υποχρεωτικές για όλους του μαθητές και μαθήτριες.  
?Το σχολείο είναι πάντα ανοιχτό σε συνεργασίες με την τοπική κοινωνία. Εξάλλου ο παιδευτικός του ρόλος δεν εξαντλείται στη διάρκεια των μαθημάτων αλλά και με διδακτικές επισκέψεις με τεκμηριωμένο εκπαιδευτικό σκοπό. 
?Οι καθηγητές και το σχολείο συνεργάζονται με τους κηδεμόνες των μαθητών και των Σύλλογο των Κηδεμόνων, ενημερώνονται από αυτούς για κάθε ζήτημα που αφορά τους/τις κηδεμονευομένους/ες τους και δεσμεύονται με εχεμύθεια.
?Η χρήση κινητών τηλεφώνων από τους μαθητές δεν επιτρέπεται σε εξωτερικές του σχολείου εκδηλώσεις χωρίς άδεια, εφόσον το σχολείο συμμετέχει σε διδακτική ή εκπαιδευτική επίσκεψη. 
?Η βιβλιοθήκη του σχολείου διέπεται από κανόνες τους οποίους κάθε φορά ορίζουν οι καθηγήτριες που έχουν την ευθύνη της λειτουργίας σε συνεννόηση με τους μαθητές που έχουν οριστεί υπεύθυνοι. 
?Όσοι μαθητές χρησιμοποιούν καθημερινά τα δημόσια μέσα μαζικής μεταφοράς για την μετακίνηση στο σχολείο, οφείλουν να σέβονται τον δημόσιο χώρο και περιουσία. Σε περίπτωση που οι υπεύθυνοι της μετακίνησης δεν έχουν την πρέπουσα συμπεριφορά σε μαθητές, ή αθετούν τις υποχρεώσεις τους, οι μαθητές οφείλουν να γνωστοποιούν κάθε παρατυπία στη διεύθυνση του σχολείου. 
Ο Κανονισμός δεν μπορεί να ασχολείται και δεν περιλαμβάνει ζητήματα που αφορούν τις παρακάτω νομικές διατάξεις. Κάθε αποσαφήνιση ή εμπλουτισμός σε αυτές θα αποτελούσε ερμηνεία και θα άλλαζε το γράμμα του νομοθέτη:
?Τα καθήκοντα των καθηγητών, στο Φ.353.1/324/105657/Δ1, ΦΕΚ 1340/2002, όπου παρατίθενται οι ατομικές και συλλογικές αρμοδιότητες των καθηγητών/τριων του σχολείου. https://edu.klimaka.gr/nomothesia/kathhkontologio/543-nomothesia-kathikontologio-didaktiko-prosvpiko-syllogos-didaskontvn  (Τελευταία πρόσβαση, 21-2-2019)
?Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
Οι αρμοδιότητες ορίζονται και από το καταστατικό του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Γυμνασίου Βεργίνας. 
?Ο κανονισμός λειτουργίας μαθητικών κοινοτήτων, στην ΥΑ 23613/6/Γ2/4094, ΦΕΚ 619/1986, όπου περιέχονται ? εκτός από τις μαθητικές εκλογές ? κι άλλες διατάξεις (ο ρόλος του σχολείου, η αμφίεση, ο διάλογος, η καθαριότητα, ο σεβασμός της δημόσιας περιουσίας κτλ.) 
https://edu.klimaka.gr/nomothesia/symvulia-epitropes/1821-mathitikes-koinothtes-kanonismos-leitourgias (Τελευταία πρόσβαση, 21-2-2019)
?Η οργάνωση σχολικής ζωής στη δευτεροβάθμιας εκπαίδευση, στην ΥΑ 10645/ΓΔ4/22-1-2018, ΦΕΚ 120/2018. Αφορά τα πάντα σχετικά με τη σχολική καθημερινότητα (περίοδοι, αργίες, εγγραφές, φοίτηση, διαγωγή, αμοιβές, ποινές κτλ.).
http://dide.flo.sch.gr/site/wp-content/uploads/2018/04/DIDEFlorinas-YA_10645_GD4_2018_Me_Oles_Tis_Allages.pdf (Τελευταία πρόσβαση, 21-2-2019)
?Οι μετακινήσεις εκτός σχολείου, στην ΥΑ 33120/ΓΔ4 ΦΕΚ 681/2017, όπου καθορίζονται οι διαδικασίες έγκρισης κάθε φύσεως μετακινήσεων του σχολείου.
https://edu.klimaka.gr/arxeio/nomothesia-fek/fek-681-2017-sxolikes-ekdromes-episkepseis.pdf  (Τελευταία πρόσβαση, 21-2-2019)
?Η χρήση κινητών τηλεφώνων, στη Φ.25/103373/Δ1/22-6-2018, όπου ορίζεται ότι οι μαθητές δεν επιτρέπεται να έχουν στην κατοχή τους κινητά τηλέφωνα εντός του σχολικού χώρου.
http://dide.flo.sch.gr/site/?p=23529 (Τελευταία πρόσβαση, 21-2-2019)
?Το κάπνισμα, στην εγκύκλιο με αριθμ. πρωτ.: ΓΠ/Δ2β/οικ.8809, όπου αναφέρεται η απαγόρευση του καπνίσματος σε όλους του δημόσιους χώρους, φυσικά και στους σχολικούς χώρους. https://www.esos.gr/sites/default/files/articles-legacy/kapnisma_egkyklios.pdf  (Τελευταία πρόσβαση, 21-2-2019)
Ο Κανονισμός επιδέχεται ανανέωση και εγκρίνεται στην αρχή κάθε σχολικής χρονιάς, μετά τις εκλογές των Μαθητικών Συμβουλίων.  
Ο Κανονισμός εγκρίνεται από το Σύλλογο των Καθηγητών και το προεδρείο του 15μελούς Συμβουλίου των μαθητών
 

εκ μέρους του Συλλόγου Καθηγητών                 εκ μέρους των μαθητών

Ο Διευθυντής                                              Ο πρόεδρος του 15μελούς Μαθ. Συμβουλίου

Γαλλής Κωνσταντίνος 

ΠΕ2